دسته‌بندی موضوعات

کارگاه‌های نقد روایت: از داستان تا فیلم (آذر و دی 1403) دوره

برگزارکننده
راه‌های ارتباطی با برگزار کننده
کارگاه‌های نقد روایت: از داستان تا فیلم (آذر و دی 1403)

    بلیت های دوره undefined

    جلسه اول - معماری رؤیاها: روایت‌شناسی فیلم Inception (برگزارشده در تاریخ 9 آذر 1403)
    بدون محدودیت زمانی
    34,500 تومان
    34,500 تومان
    بدون محدودیت زمانی
    جلسه دوم- چشم‌اندازهای روایی: هنر کانونی‌سازی در آدم‌کش‌های همینگوی (برگزارشده در تاریخ 23 آذر 1403)
    بدون محدودیت زمانی
    34,500 تومان
    34,500 تومان
    بدون محدودیت زمانی
    جلسه سوم- روایت در پیچ‌و‌خم زمان: رازهای روایت غیرخطی و راوی غیرقابل اعتماد در فیلم Memento (برگزار شده در تاریخ 29 آذر 1403)​
    بدون محدودیت زمانی
    34,500 تومان
    34,500 تومان
    بدون محدودیت زمانی
    جلسه چهارم- شخصیت‌های ساده، روایت‌های عمیق: کارگاه روایت‌شناسی با Forrest Gump (برگزارشده در تاریخ 6 دی 1403)
    بدون محدودیت زمانی
    34,500 تومان
    34,500 تومان
    بدون محدودیت زمانی
    جلسه پنجم- کاربرد مفهوم «زمان روایی» در داستان تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید (برگزار شده در تاریخ 20 دی 1403)
    بدون محدودیت زمانی
    34,500 تومان
    34,500 تومان
    بدون محدودیت زمانی
    همشو می‌خوام!
    بدون محدودیت زمانی
    149,000 تومان
    دسترسی به کل دوره
    149,000 تومان
    بدون محدودیت زمانی

    توضیحات

    در  این دوره، نقد عملی دو داستان و سه فیلم شاخص را از منظر روایت‌شناسانه بررسی خواهیم کرد.

    سرفصل

    جلسه اول: ​​​

    معماری رؤیاها: روایت‌شناسی فیلم Inception (برگزارشده در تاریخ 9 آذر 1403)

    • بخش اول: ارائۀ خلاصه‌ای از فیلم «تلقین» (اسلاید و نمودار)​
    • بخش دوم: تفسیر «منطق بازی‌های ویدیویی» به عنوان «الگوی تکرارشونده»، طبق دیدگاه «وارن باکلند»
    • بخش سوم: پیاده‌سازی «منطق بازی‌های ویدیویی» بر فیلم «تلقین» (بحث و گفت‌وگو)
    • بخش چهارم: خلاصه و نتیجه‌گیری


    جلسۀ دوم:

    چشم‌اندازهای روایی: هنر کانونی‌سازی در آدم‌کش‌های همینگوی (برگزارشده در تاریخ 23 آذر 1403)

    • بخش اول: طرح مسئله
    • بخش دوم: تعریف مفهوم «کانونی‌سازی» و تفاوت‌ آن با «زاویه دید»
    • بخش سوم: انواع کانونی‌سازی در داستان (درونی و بیرونی)
    • بخش چهارم: تحلیل کانونی‌سازی در داستان «آدم‌کش‌ها»
    • بخش پنجم: کارکردهای کانونی‌سازی بیرونی در داستان «آدم‌کش‌ها»
    • بخش ششم: جمع‌بندی نهایی و پاسخ به مسئله (+ نکتۀ طلایی برای داستان‌نویسی)


    جلسه سوم:

    روایت در پیچ‌و‌خم زمان: رازهای روایت غیرخطی و راوی غیرقابل اعتماد در فیلم Memento (برگزار شده در تاریخ 29 آذر 1403)​

    • بخش اول: ارائۀ خلاصۀ خطی فیلم (برای درک بهتر  روایت غیرخطی آن)
    • بخش دوم: معرفی مفاهیم «روایت غیرخطی» و «راوی غیرقابل اعتماد» (به صورت نمایشی)
    • بخش سوم: تحلیل مفاهیم «روایت غیرخطی» و «راوی غیرقابل اعتماد» در ساختار فیلم «Memento» (بحث و بررسی و تعامل)
    • بخش چهارم: جمع‌بندی نهایی (+ یک نکتۀ طلایی برای داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی)


    جلسه چهارم:

    شخصیت‌های ساده، روایت‌های عمیق: کارگاه روایت‌شناسی با Forrest Gump (برگزارشده در تاریخ 6 دی 1403)

    • بخش اول: ارائۀ خلاصۀ فیلم «فارست گامپ»
    • بخش دوم: ارائۀ ساختار کلی پیرنگ در فیلم «فارست گامپ» + طرح مسئله
    • بخش سوم: معرفی یک مفهوم روایت‌شناسانۀ مرتبط با عنصر «شخصیت»
    • بخش چهارم: تحلیل مفهوم روایت‌شناسانه در باب شخصیت در فیلم «فارست گامپ»
    • بخش پنجم: بررسی رابطۀ شخصیت و روایت در فیلم «فارست گامپ»
    • بخش ششم: جمع‌بندی نهایی + پاسخ دادن به مسئله
    • بخش نهایی ویژه: ارائۀ یک نکتۀ طلایی برای «داستان‌نویسی» و «فیلم‌نامه‌نویسی» (درس‌های نویسندگی «فارست گامپ»)


    جلسه پنجم:

    کاربرد مفهوم «زمان روایی» در داستان تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید (برگزار شده در تاریخ 20 دی

    1403)

    • بخش اول: ارائۀ خلاصۀ داستان کوتاه «تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید»، نوشتۀ «ارنست همینگوی»
    • بخش دوم: ارائۀ ساختار کلی پیرنگ در داستان کوتاه «تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید»، نوشتۀ «ارنست همینگوی»
    • بخش سوم: طرح مسئله
    • ​بخش چهارم: الگوی زمانی ژرار ژنت (ترتیب، دیرش و بسامد)
    • ​بخش پنجم: بررسی مفهوم «زمان روایی» در الگوی زمانی ژرار ژنت
    • ​بخش ششم: تحلیل داستان «تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید» از منظر «زمان روایی»​
    • بخش هفتم: کاربردهای مفهوم زمان روایی در داستان «تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید»
    • بخش هشتم: جمع‌بندی نهایی و پاسخ به مسئله
    • بخش نهم: ارائۀ یک نکتۀ طلایی برای داستان‌نویسی از مفهوم «زمان روایی» بر اساس داستان «تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید»​
    ویژگی

    در این دورۀ آفلاین، مخاطب با نقد روایت‌شناسانه به صورت عملی آشنا می‌شود و ضمن بررسی پنج متن روایی (دو داستان و سه فیلم شاخص)، همزمان با پنج مفهوم و اصطلاح دانش روایت‌شناسی نیز آشنا می‌شود.

    ساختار این جلسات با طرح یک مسئله آغاز می‌شوند. این روش تدریس، ذهن مخاطب را جهت می‌دهد و در فهم مطالب ارائه شده، کمک می‌کند.

    در بخش آموزش مفاهیم، از کاراکترهای مفهومی و تصاویر و نمودارهای مختلف استفاده شده است که اختصاصاً در آکادمی پیر‌فت طراحی شده‌اند و بخش کلیدی آموزش در این دوره به شمار می‌روند.

    در این دوره، مخاطب، تصویر مدرس و اسلایدی آموزشی را مشاهده می‌کند و تعامل اعضای شرکت کننده را می‌بیند و می‌شنود و دقت به این تعامل دوطرفه، در یادگیری مخاطب اثر به سزایی دارد.

    در پایان جلسات این دوره، یک نکتۀ آموزشی طلایی برای نویسندگی خلاق (داستان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی) ارائه شده است که بر اساس نقاط قوت آن داستان و فیلم می‌باشد.

    مخاطبین

    این دوره هم برای داستان‌نویسان و فیلم‌نامه‎نویسان مفید است، از این نظر که با تحلیلی روایت‌شناسانه، فهم دقیقی از پنج متن روایی شاخص ارائه می‌دهد. از طرفی، منتقدان ادبی، منتقدان سینما، دانشجویان و پژوهشگران ادبیات و سینما هم می‌توانند پنج نقد عملی با رویکرد روایت‌شناسی را در این دوره ملاحظه کنند و به ایده‌هایی از نقد روایت‌شناسانه نایل شوند.

    پیش‌نیاز دوره

    به خاطر ساختار ویژۀ این دوره، مخاطب به هیچ پیش‌نیاز خاصی نیاز ندارد. در این دوره، تنها نیاز است مخاطب یک بار متن مورد بررسی را قبل از مشاهدۀ دوره، بخواند/ ببیند. مفاهیم آموزشی نیز در این دوره‌ها به کمک اسلاید و نمودار و عکس و به طور کلی با اصل نمایش آموزش داده شده‌اند. لذا این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که مخاطب در هر جلسه از این دوره، بتواند به سادگی با یک مفهوم روایت‌شناسانه آشنا شده و کاربرد آن را نیز در نقد یک روایت درک کند.