خوانشی تکاملی از معقوليت در رواندرمانی عقلانیهيجانی دوره
تاریخ شروع:
تاریخ پایان:
- به وقت:
- دستهبندی:بهداشت و سلامت
برگزارکننده
انجمن منطق ايران
بلیت های دوره undefined
توضیحات
آلبرت الیس، رواندرمانی خود را که در آخرین روایت نام رواندرمانی عقلانیهیجانی به خود گرفت، بر طرد باورهای نامعقول تاکید دارد. در نظام الیس منشأ عمدهی بدزیستیها نحوهی برخورد نامتناسب ما با ناملایمات است که ریشهی آن نیز در دستهای باورهای نامعقول است. در این جلسات ایتدا به نحوی مختصر رواندرمانی عقلانیهیجانی معرفی میشود. سپس مبنایی برای مقبولیت باورها بر اساس پیامدهای آنها عرضه میشود. آنگاه نشان داده میشود که این مبنا ریشههای تکاملی عمیقی دارد. بعلاوه از تفکیکی میان باور معقول و رویکرد معقول سخن خواهد رفت و خوانشی تکاملی از مقبولیت در رویکرد معرفی میشود.در انتها مثالهایی از باورهای نامعقول که در رواندرمانی عقلانیهیجانی معرفی شده و عرضه میشود و به ریشههای تکاملی آن اشاره میکنیم.
سرفصل
تاملی تکاملی درالگوهای رفتاری عقلانی و غیرعقلانی
اگر آنگونه که ارسطو انسان را موجودی عقلانی نامید، عقلانی هستیم پس چرا همواره به عقلانی رفتار کردن دعوت شدهایم؟یافتههای تجربی نشان میدهند که انسانهایی که تنوع هیجانی بالاتری دارند از بهزیستی بالاتری برخوردارند. پس ظاهراً، برخلاف تصور رایج، عقلانی عملکردن در مقابل هیجانی عملکردن نیست.
در چهار جلسه به این موضوع خواهیم پرداخت که
1- کدامین الگوهای رفتاری غیرعقلانیاند.
2- چرا چنین الگوهایی طی فرآیند تکامل شکل گرفتهاند و چرا پس از شکلگیری حذف نشدهاند؟!
3- آیا راهی برای مهار و اصلاح آنها وجود دارد؟!
ویژگی
آلبرت الیس، رواندرمانی خود را که در آخرین روایت نام رواندرمانی عقلانیهیجانی به خود گرفت، بر طرد باورهای نامعقول تاکید دارد. در نظام الیس منشأ عمدهی بدزیستیها نحوهی برخورد نامتناسب ما با ناملایمات است که ریشهی آن نیز در دستهای باورهای نامعقول است. در این جلسات ایتدا به نحوی مختصر رواندرمانی عقلانیهیجانی معرفی میشود. سپس مبنایی برای مقبولیت باورها بر اساس پیامدهای آنها عرضه میشود. آنگاه نشان داده میشود که این مبنا ریشههای تکاملی عمیقی دارد. بعلاوه از تفکیکی میان باور معقول و رویکرد معقول سخن خواهد رفت و خوانشی تکاملی از مقبولیت در رویکرد معرفی میشود.در انتها مثالهایی از باورهای نامعقول که در رواندرمانی عقلانیهیجانی معرفی شده و عرضه میشود و به ریشههای تکاملی آن اشاره میکنیم.
مخاطبین
برای همه مناسب است. بخشهایی از آن فلسفی است، اما در دو جلسه آخر مثالها به کار عموم مردم نیز میآید.
پیشنیاز دوره
ندارد.