معماری رؤیاها: روایتشناسی فیلم تلقین رویداد آنلاین
تاریخ شروع:
تاریخ پایان:
- به وقت:
- دستهبندی:فرهنگی - هنری
برگزارکننده
کارگاه نقد روایت
بلیت undefined
توضیحات معماری رؤیاها: روایتشناسی فیلم تلقین
در این کارگاه مجازی، فیلم تلقین (inception)، ساختۀ کریستوفر نولان را از منظر روایتشناسانه تحلیل خواهیم کرد. میخواهیم بدانیم «منطق بازیهای ویدیویی» مطابق آنچه «وارن باکلند» در کتاب خود (روایت و روایتگری در سینما) به آنها اشاره میکند، چگونه به فهم مخاطب از ساختار و روایت فیلم «تلقین» کمک میکند.
منطق بازیهای ویدویی در اینجا همان «الگوهای تکرارشونده» به شمار میروند که همیشه روایتشناسان به دنبال آنها بودند. اما در فیلم تلقین، الگویی که وارن باکلند پیشنهاد میکند، درک ما از فیلم تلقین را دگرگون خواهد کرد. با ما همراه باشید!
سرفصلهای معماری رؤیاها: روایتشناسی فیلم تلقین
بخش اول: ارائۀ خلاصهای از فیلم «تلقین» (اسلاید و نمودار)
بخش دوم: تفسیر «منطق بازیهای ویدیویی» به عنوان «الگوی تکرارشونده»، طبق دیدگاه «وارن باکلند»
بخش سوم: پیادهسازی «منطق بازیهای ویدیویی» بر فیلم «تلقین» (بحث و گفتوگو)
بخش چهارم: خلاصه و نتیجهگیری
ویژگی
در این کارگاه مجازی، از ارزشگذاری بر یک «فیلم» خودداری میکنیم (اینکه بگوییم خوب است یا بد). چرا که چنین قضاوتهایی خارج از حیطۀ بررسیهای علمی است و از همه مهمتر، عیار واقعی یک فیلم را (به عنوان یکی از گونههای روایت) مشخص نمیکند.
با استفاده از مفاهیم روایت، مانند روایت درونهای، به سادگی ساختار فیلم «تلقین» قابل بررسی میشود و نیاز به روشهای مندرآوردی نیست. روایتشناسی آنقدر اصطلاح دارد که برای هر قسمت یک روایت(مانند روایت فیلمی)، ابزاری در اختیار ما قرار میدهد. اگر شک دارید، در کارگاه ما شرکت کنید!
نکتۀ قابل توجه دیگر اینکه، این رویداد، در فضای اسکای روم برگزار میشود و شما امکان مشاهدۀ مدرس (سیدعلی موسوی ویَری) و همچنین مشاهدۀ اسلایدهایی مفهومی از روایت فیلم تلقین را نیز خواهید داشت، چیزی که امر یادگیری را برایتان بسیار آسان و لذتبخش میکند. به امید دیدار!
مخاطبین معماری رؤیاها: روایتشناسی فیلم تلقین
این کارگاه مناسب اهالی سینما (کارگردانانان سینما و تلویزیون، نویسندگان فیلمنامه و علاقهمندان سریالها و فیلمهای سینمایی) میباشد. البته چون در مورد روایت صحبت میکنیم، این کارگاه همچنین برای نویسندگان داستان و رمان، اهالی تئاتر و نمایشنامهنویسان مناسب است. ماهیت پژوهشی این کارگاه نیز به دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی (مخصوصاً گرایش ادبیات روایی)، زبانشناسی و بهخصوص روانشناسی توصیه میشود.